language – انتخاب زبان
پرداخت آنلاین
شماره حساب ها
عضویت
وضعیت آب و هوا
اعلان خطا از سرویس دهنده!:
Connection Error:http_request_failed

کلیوی

زندگی بهتر برای بیماران دیالیزی

افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی که تحت دیالیز قرار می‌گیرند نیز می توانند زندگی راحتی داشته باشند، متن زیر دربردارنده توصیه هایی کاربردی برای بیمارانی است که باید تحت دیالیز قرار گیرند.

نکته اول:

نخست باید بدانید که شروع دیالیز به معنای پایان دنیا نیست و اگرچه شما باید سبک زندگی خود را تغییر دهید اما هنوز هم می توانید از لحظات شیرین زندگی تان بهره ببرید. اگر کارتان بیشتر فیزیکی بوده است، احتمالاً در ابتدای شروع فرآیند دیالیزتان احساس خستگی می کنید ولی این حالت باگذشت زمان بهتر خواهد شد.

نکته دوم:

اگر کارتان بیشتر شامل فعالیت های ذهنی بوده است، باید به این نکته توجه داشته باشید که مغز شما هنوز مثل سابق کار می کند، پس می توانید به فعالیت های فکری خود مثل گذشته ادامه دهید. بهتر است تا جایی که می توانید، همه چیز را در مورد چگونگی عملکرد کلیه‌هایتان، چگونگی عملکرد دستگاه دیالیز و نحوه کنار آمدن با بیماری تان یاد بگیرید.

پس از گذشت چند هفته از شروع دیالیز، دیگر باید یاد بگیرید که علائم روی دستگاه دیالیز و چراغ های هشدار دهنده برای چه هستند.

نکته سوم:

برای کاری که دوست دارید، هنگام قرار گرفتن زیر دستگاه دیالیز انجام دهید، برنامه ریزی کنید، بهتر است برای گذراندن این زمان، بیش از یک گزینه داشته باشید.

نکته چهارم:

به جای استفاده از دماسنج موجود در دستگاه دیالیز، یک دماسنج شخصی برای خودتان داشته باشید.

سؤال بپرسید! سؤالاتی نظیر اینکه فشارخونتان چقدر است؟ یا مثلاً اعداد مندرج در برگه آزمایش شما چه چیزی را نشان می‌دهند و معنی آن‌ها چیست.

نکته پنجم:

هر نوع درمان دارویی که برایتان تجویز می‌شود را بررسی کنید، بپرسید که این دارو برای چه برای شما تجویزشده است و دوز مناسب برای مصرف آن چقدر است. در هر صورت کار از محکم کاری عیب نمی کند!

و نکته آخر اینکه:

حواستان به همه چیز باشد، هیچ پزشک یا پرستاری نمی‌تواند بهتر از خودتان از شما مراقبت کند. همچنین توجه به این نکته بسیار حیاتی است که هرگز و هرگز درمان خود را به تعویق نیندازید. این درمان‌ بخشی از زندگی شماست و برای شما از هر کار دیگری پر اهمیت تر است.

در نهایت توجه داشته باشید که اگر بیماری دیگری نداشته باشید، احتمالاً طول عمری مثل دیگر افراد خواهید داشت، بنابر این برای خودتان برنامه ریزی بلند مدت داشته باشید، درس بخوانید، سرکار بروید و یا یک کار داوطلبانه انجام دهید و از زندگی خود لذت ببرید.

 

لینک منبع

مترجم: ندا جلیلیان

دیدگاهتان را بنویسید

Translate »