language – انتخاب زبان
پرداخت آنلاین
شماره حساب ها
عضویت
وضعیت آب و هوا
اعلان خطا از سرویس دهنده!:
Connection Error:http_request_failed

سرطان

کاهش پروتئین عامل سرطان به کمک رژیم غذایی و ورزش

بر اساس تحقیقات جدید، ایجاد تغییرات ساده در شیوه زندگی مانند رعایت کردن رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه می‌تواند به کاهش پروتئین توسعه‌دهنده سرطان کمک کند.

این مطالعه در مجله تحقیقات سرطان به چاپ رسیده است. بر اساس نتایج این تحقیق زنان دارای اضافه‌وزن و چاق زمانی که رژیم غذایی مناسب داشته و ورزش کنند، پروتئین مسئول رگ زایی در خون  این افراد به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

رگ زایی یا آنژیو جنسیس (angiogenesis) فرآیندی است که عروق آسیب‌دیده به‌وسیله رگ‌های جدیدترمیم می‌شوند.

بدون اکسیژن و مواد مغذی هر دو سلول‌های سالم و سرطانی نمی‌توانند زنده بمانند. این سلول‌ها سیگنال‌هایی به نام فاکتورهای رگ زایی آزاد می‌کنند که منجر به رشد رگ‌های خونی و ایجاد تومورهای سرطانی می‌شود.

تومورها بدون ذخیره خون از چند میلی‌متر بیشتر نمی‌توانند رشد کنند.  هرچند زمانی که سلول‌های سرطانی تحریک‌شده و شروع به رگ زایی کنند خیلی سریع شروع به رشد خواهند کرد.

دکتر کاترین دوگان (Catherine Duggan) از محققان اصلی بخش علوم سلامت در مرکز تحقیقات سرطان (Catherine Duggan) در شهر سیاتل ایالات‌متحده امریکا می‌گوید، سرکوب فرآیند رگ زایی می‌تواند از رشد سلول‌های توموری نیز جلوگیری کند.

وی در ادامه می‌گوید: ” اگرچه روش توقف رگ زایی می‌توانند به‌عنوان یک استراتژی برای جلوگیری از سرطان در افراد سالم کاربرد داشته باشد، ولی داروهایی که بدین منظور استفاده می‌شود عوارض جانبی‌ای دارند که استفاده از این روش را محدود می‌کند. ”

ما می‌دانیم که چاقی و بی‌تحرکی با افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان در ارتباط می‌باشد، ولی علت آن را نمی‌دانیم.  تحقیقات ما چگونگی تغییر سطح برخی از نشانگرهای زیستی را در رابطه با اضافه‌وزن، کم‌تحرکی و یائسگی، در زنان شرکت‌کننده در این مطالعه تحقیقاتی که در طی یک سال فعالیت ورزشی و وزنشان را ازدست‌داده‌اند، بررسی می‌کند.

دکتر آنه مک تیرنان (Anne McTiernan) محقق ارشد این مطالعه و همکارانشان،  اثر ورزش و رژیم غذایی را بر روی پروتئین‌های VEGF, PAI-1 و PEDF خون که مسئول رگ زایی هستند را در  شرکت‌کنندگان  این تحقیق  به مدت ۱۲ ماه موردبررسی قراردادند.  نمونه‌های خون از زنان دچار اضافه‌وزن، چاقی و یائسه در رده سنی ۵۰ تا ۷۵ سال که سالم در نظر گرفته‌شده بودند مورد آزمایش قرار گرفت.

شرکت‌کنندگان به چهار گروه تقسیم‌شده بودند:

  • گروه دارای رژیم غذایی با کالری محدود : مصرف کمتر از ۲۰۰۰ کالری در روز که شامل کمتر از ۳۰ درصد چربی می‌شود.
  • گروه ورزش هوازی : انجام ۴۵ دقیقه ورزش متوسط تا شدید ورزش ۵ روز در هفته.
  • گروه ترکیب رژیم و ورزش
  • گروه کنترل

 

کاهش مصرف پروتئین منجر به کاهش وزن بیشتری می‌شود:

محققان دریافتند که پس از ۱۲ ماه، زنانی که در گروه رژیم غذایی با کالری محدود، ورزش و گروه ترکیب رژیم و ورزش بودند به‌طور متوسط ۸/۵ ، ۲/۴ و ۱۰/۸ درصد به ترتیب وزنشان را ازدست‌داده‌اند. این کاهش وزن به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از حد متوسط ۰/۸ درصد از گروه کنترل می‌باشد.

آن‌ها همچنین دریافتند پس از ۱۲ ماه افرادی که در گروه‌های دارای رژیم غذایی و گروه ترکیب رژیم و ورزش بودند به‌طور بسیار چشم‌گیری رگ زایی کمتری نسبت به گروه کنترل دارند. این کاهش وزن در گروهی که ورزش هوازی انجام می‌داند، مشاهده نشد.

دکتر دوگان می‌گوید: ” تحقیقات ما نشان می‌دهد که کاهش وزن، روش بی‌خطر و مؤثری برای بهبود وضعیت رگ زایی در افراد سالم می‌باشد. مشاهده تغییرات نشانگرهای زیستی با کاهش وزن بسیار شگفت‌انگیز است. رابطه خطی بین کاهش پروتئین‌های مسئول رگ زایی و کاهش وزن وجود دارد .”

وی در ادامه می‌افزاید:  “اگرچه ورزش کردند برای جلوگیری از اضافه‌وزن و حفظ کاهش وزن بسیار مهم است ولی به‌تنهایی نقش زیادی در کاهش وزن ندارد. مطالعات ما نشان می‌دهد، تغییر سبک زندگی به رژیم غذایی کاهش وزن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. ”

محدودیت این مطالعه شامل اندازه‌گیری تنها سه عامل رگ زایی است و همچنین و اندازه‌گیری نشانگرهای زیستی فقط در گردش خون انجام‌شده ولی در بافت‌های دیگر مانند چربی بررسی نشده است.

مترجم: مهسا امام پور

لینک منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

Translate »