language – انتخاب زبان
پرداخت آنلاین
شماره حساب ها
عضویت
وضعیت آب و هوا
اعلان خطا از سرویس دهنده!:
Connection Error:http_request_failed

غربالگری سرطان کولون

غربالگری سرطان کولون

چه افرادی باید غربالگری سرطان کولون انجام دهند؟ سرطان کولون (CRC) بیماری بسیار شایع و پر هزینه است که اصولا در افراد مسن اتفاق می افتد بطوریکه حدود ۲۵ درصد افراد مبتلا به این بیماری در طیف سنی ۷۵ تا ۸۴ سال قرار دارند.

در مطالعه چاپ شده در مجله امریکایی طب پیشگیری (Preventive Medicine) محققان دریافتند که بخش عمده ای از جمعیت سالخورده امریکا که ممکن است در معرض CRC  باشند، بدرستی و به موقع تحت غربالگری بیماری سرطان کولون قرار نمی گیرند.

دکتر کری کلابوند (Carrie N. Klabunde) محقق ارشد و مرکز پیشگیری از بیماری ها موسسه ملی بهداشت (Rockville MD) در این باره می گوید: “انجام تست غربالگری سرطان کولون و تست های تکمیلی ناهنجاری ها در افراد مسن موضوع بسیار مهمی برای بیماران، پزشکان، سیاست گذاران و محققان است چرا که از این طریق می توانند این فعالیت ها و خدمات را در جهت کمک رسانی به افرادی که واقعا نیازمندند قرار دهند.”

محققان سوابق پزشکی نزدیک به ۸۵۰۰۰۰ بیمار شرکت کننده در ۳ طرح  سیستم سلامت مشترک که بخشی از کنسرسیوم بهینه سازی  غربالگری از طریق رژیم شخصی بر پایه تحقیقات جمعیتی (PROSPR) بود، استفاده کردند.  این افراد در طیف سنی ۶۵ تا۸۹ سال بودند.

مراقبت های بهداشتی از دو جنبه بطور دقیق مورد بررسی قرار گرفت: چند درصد از بیماران بطور مرتب تحت غربالگری قرار گرفتند و آن هایی که خون در نمونه مدفوع شان وجود داشت و جواب آزمایش شان مثبت بود، در سه ماه بعدی چه نوع کولونوسکوپی انجام دادند. علاوه بر این، محققان اثر سن و دیگر موارد پزشکی را بر روی بیماران مبتلا به سرطان روده مورد بررسی قرار دادند.

آن ها دریافتند که سن بیمار اثر بیشتری از مشکلات پزشکی و بیماری های مزمن دیگر در ابتلا به سرطان روده دارد. دکتر کلابوند در این باره می گوید :” این یافته به همراه نتایج مطالعات دیگر تاکید می کند که سن عامل اصلی در تعیین افراد واجد شرایط برای انجام تست غربالگری می باشد.  ولی فقدان امکانات مورد نیاز برای پزشکان و بیماران مسن، سن بیمار، شرایط سلامتی، توانایی تحمل آزمایشات، چالش های بزرگی برای اجرای این دستور العمل ها و انجام توصیه های شخصی تر برای افراد مستعد این بیماری می باشد.”

نتایج تحقیقان نشان می دهد که ۷۲ درصد افراد  با سن ۶۵ تا ۸۹ سال غربالگری انجام می دهند.  از بین آن ها افرادی که آزمایش خون در نمونه مدفوع را انجام داده و نتیجه آن مثبت بود، ۶۵ درصدشان در سه ماه بعدی کولونوسکوپی انجام دادند. هر چنداین مقدار با توجه به سن بیمار و وجود بیماری مزمن دیگر بطور همزمان نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. پیگیری منظم غربالگری بیشتر از تاریخ انجام آن در وقوع بیماری های مزمن بطور هم زمان نقش دارد. در تمام گروه های سنی ، تعداد قابل توجهی از بیماران که  بیماری مزمن دیگری هم نداشته اند، غربالگری انجام نداده اند.

از آنجائیکه که تمام افراد شرکت کننده از اعضای سیستم بررسی سلامت با سابقه درمانی طولانی بودند، این نگرانی وجود دارد که بعد از تشخیص مثبت بودند جواب آزمایش  خون در نمونه مدفوع، به علت پیر بودن این افراد، غربالگری منظم این افراد انجام نشود.

محققان در انتها نتیجه گیری کردند: ” راه های زیادی برای بهبود غربالگری در افراد مسن وجود دارد. مراقبت های درمانی اولیه باید توسعه پیدا کرده و با سیستم های سلامتی دیگر ترکیب شود تا با استفاده از فاکتورهایی مانند ابزارهای ارزیابی خطر که سن بیمار و احتمال وجود بیماری های مزمن دیگر را تخمین می زند، از فرد بیمار حمایت کند. بنابرین تحقیقات بیشتری برای آگاهی از تسهیلات و موانع انجام غربالگری سرطان کولون از جمله پیگیری آزمایشات ناهنجاری ها در سنسن پیری، نیاز می باشد.

مترجم: مهسا امام پور

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

Translate »