language – انتخاب زبان
پرداخت آنلاین
شماره حساب ها
عضویت
وضعیت آب و هوا
اعلان خطا از سرویس دهنده!:
Connection Error:http_request_failed

کلیه

درباره پیوند کلیه و رژیم غذایی چه میدانید؟

به‌منظور مقابله با اختلالات ناشی از تغذیه نظیر، سوءتغذیه، چاقی و اختلالات چربی‌های بدن و ضایعات استخوانی ناشی از بیمار‌ی‌های کلیوی و افزایش فشارخون، بایستی رژیم غذایی را تغییرداد و در رفتارهای روزمره تجدیدنظر نمود.

همچنین در صورت لزوم داروهای خاصی نیز باید مورد استفاده قرار گیرند. چنانچه این مسائل را قبل از پیوند کلیه مدنظر قراردهیم از عوارض بعد از عمل به طور قابل توجهی پیشگیری می‌شود. البته علت این عوارض متفاوت بوده، باید دقت خاصی برای برطرف نمودن آنها مبذول گردد.

متأسفانه سوءتغذیه از مواردی است که باعث عوارض شدید و گاهی باعث مرگ بیمار در هنگام دیالیز می‌شود. مصرف مناسب پروتئین و استفاده از کالری به میزان قابل قبول، از مواردی است که باید به آن ها توجه کرد. همچنین توجه به میزان آلبومین سرم بسیار با اهمیت است به طوری که بیش از ۵۰% بیماران به علت کمبود آن دچار اختلالات شدید می‌شوند، درمان جدی سوء تغذیه با مصرف مواد مورد لزوم و دیالیز صحیح باعث بهبود پیش‌آگهی بیماران پیوندی می‌شود.

چاقی

نقش چاقی در افزایش خطرات جراحی بر هیچ کس پوشیده نیست و افرادی که وزنشان ۳۰% بیشتر از حد متعارف باشد در معرض این خطرات جدی هستند.

افزایش عفونت‌های زخم،‌ تأثیر در عملکرد کلیه پیوندی، دیابت، اختلالات میزان چربی‌های بدن و افزایش وزن بدن بعد از پیوند از عوارض چاقی است.

بیمارانی که افزایش وزن داشته اند و یا سابقه بیماری قلبی دارند باید حتماً قبل از پیوند وزن خود را کاهش دهند و این توصیه بسیار جدی می‌باشد.

 

اختلالات چربی‌های خون و بیماری‌های قلبی عروقی

متأسفانه بیمارانی که دچار نارسایی کلیوی می‌شوند درجات متوسطی از افزایش تری‌گلیسرید را نشان می‌دهند. اصولاً تغییر در میزان سوخت‌وساز چربی‌ها، معضل بزرگی است که این اختلالات را ایجاد می‌کند.

در اثر اختلالات چربی به تدریج تنگی‌هایی در جدار عروق به وجود می‌آید که ناشی از تشکیل پلاک‌هایی به نام آتروم است که عامل مهمی برای ایجاد بیماری‌های قلبی و مرگ بیماران می‌باشد و امروزه متأسفانه درصد عوارض به وجود آمده در بیمارانی است که پیوند کلیه شده‌اند.

امروزه با رعایت رژیم غذایی، ورزش و داروهای پایین آورنده چربی‌های خون تا حدودی می‌توان بر این مشکلات فائق آمد.

در مجموع لازم است از وجود متخصص تغذیه در راهنمایی بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، تحت دیالیز و داوطلب پیوند کلیه برای بهره‌وری بیشتر استفاده نمود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.kidney.org

دیدگاهتان را بنویسید

Translate »