language – انتخاب زبان
پرداخت آنلاین
شماره حساب ها
عضویت
وضعیت آب و هوا
اعلان خطا از سرویس دهنده!:
Connection Error:http_request_failed

تالاسمی

پرسش وپاسخ پیرامون تغذیه وتالاسمی

در این مقاله پرسش هایی متداول در مورد تغذیه در بیماران مبتلا به تالاسمی را خواهید خواند که دکتر الن فانگ  ( اعضای فدراسیون بین المللی تالاسمی )  به آنها پاسخ داده است. گفتنی است پرسش هایی  که در این مقاله به آنها اشاره شده است، از جانب بیماران مبتلا به تالاسمی و یا خانواده های ایشان مطرح شده است.

سوال:

آیا روزانه ۱۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض نورخورشید (بدون کرم ضد آفتاب) و نیز پیروی از یک رژیم غذایی سالم، سرشار از سبزیجات، میوه ها و دانه های کامل برای اطمینان حاصل کردن از اینکه ویتامین دی به میزان کافی در اختیار فرد مبتلا به تالاسمی، قرار می گیرد، کافی است؟

پاسخ:

به گفته دکتر فانگ، اگرچه به این طریق میزان خوبی از ویتامین دی در اختیار شخص قرار می گیرد، اما با این حال  باید در نظر داشت، این موضوع کاملا به این بستگی دارد که فرد درکجا زندگی می کند، چه مقدار از پوست (بدون پوشش) در معرض آفتاب قرار می گیرد و همچنین رنگ پوست (میزان ملانین) نیز در تعیین میزان ویتامین دی که سنتز می شود موثر است.

بهترین کار این است که بیمار یک بررسی آزمایشگاهی از سطح ویتامین دی خود در برخی فصول داشته باشد، به خصوص فصل بهار که میزان گردش ویتامین دی در کم ترین حد خود است.

سوال:

آیا مصرف خوراکی هایی نطیر نارگیل که تحت عنوان ” سوپر فود” شناخته می شوند و سرشار از مواد مغذی هستند، برای افراد مبتلا به تالاسمی تاثیر گذارند، اگر چینین است، کدام یک از آنها باید مورد مصرف قرار گیرند؟

 

پاسخ:

دکتر فانگ در این باره چنین اظهار می دارند که : من اصولا موافق کلمه “سوپر فود” نیستم، به نظر من همه غذا ها به نوبه خود فوق العاده هستند، اما با این حال برخی از مواد مغذی وجود دارند که بیماران مبتلا به تالاسمی باید به میزان بیشتری مصرف کنند.

این مواد عبارتند از آنتی اکسیدان ها، روی و کلسیم. برخی خوراکی ها و غذا ها منبع غنی از این مواد به شمار می روند، اما این موضوع نباید بیماران را از پیروی از یک رژیم غذایی متعادل باز دارد.

سوال:

شما مصرف چه مقدار مکمل روی را برای بیماران بالغ مبتلا به تالاسمی ماژور پیشنهاد می دهید؟

پاسخ:

دکتر فانگ در این خصوص می گوید: در صورتی که بیمار قبلا شلاتور خوراکی دریافت نکرده باشد، من مصرف روزانه ۱۵ میلی گرم روی را توصیه می کنم. در صورتی که بیمار قبلا شلاتور خوراکی مصرف کرده باشد، آنگاه روزانه ۲۵ میلی گرم را تجویز می کنم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به لینک زیر مراجعه کنید:

لینک منبع

مترجم: ندا جلیلیان

دیدگاهتان را بنویسید

Translate »