language – انتخاب زبان
پرداخت آنلاین
شماره حساب ها
عضویت
وضعیت آب و هوا
اعلان خطا از سرویس دهنده!:
Connection Error:http_request_failed

سرطان

عود سرطان خون پس از پیوند مغز استخوان

مطالعات اخیر در تعداد کمی از بیماران مبتلا به سرطان خون تحت درمان به پیوند مغز استخوان  نشان می دهد احتمالا وجود ویروس سیتومگالوویروس (CMV) در بیماران یا اهدا کنندگان، می تواند آن ها را در برابر عود بیماری و یا حتی مرگ ناشی از پیوند محافظت می کند.

مطالعه بزرگ بین المللی که در مجله خون ( Blood) منتشر شده و  داده های ۹۵۰۰ بیمار پیوند شده در ۴۰۰ بیمارستان در بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ را بررسی کرده است، مخالف این موضوع را مطرح می کند.

دکتر پیر تایرا (Pierre Teira) هماتولوژیست، انکولوژیست و محقق در بیمارستان تحقیقاتی مادر- فرزتد سنت جاستین (CHU Sainte-Justine)، استادیار دانشگاه پزشکی مونترال و  محقق ارشد این مطالعه می گوید: ” هدف اصلی این مطالعه تائید اثر عفونت CMV در جلوگیری از عود لوسمی و مرگ ناشی از این بیماری و همچنین معرفی آن بعنوان یک ابزار درمانی برای افزایش نرخ بقا بیماران بود. ولی  جوابی که پیدا کردیم، کاملا متضاد بود.  نتایج ما به وضوح نشان داد، علی رغم پیشرفت های قابل توجه در مبارزه علیه مرگ  بیماران که به  CMV ارتباط داده می شد، این ویروس نه تنها از عود سرطان خون جلوگیری نمی کند، بلکه یکی از مهم ترین عوامل مرگ در این بیماران نیز می باشد. بنابراین بررسی وجود ویروس CMV پس ازانجام عمل پیوند در بیماران بسیار ضروری است.

سیتومگالوویروس (CMV)، یک ویروس شایع در عموم مردم است. در واقع ۹۰ درصد بزرگسالان حامل این ویروس هستند.  اگر چه در افراد سالم، عفونت CMV معمولا نادیده گرفته می شود، ولی این ویروس در تمام طول زندگی باقی می ماند.

در بیماران مبتلا به سرطان خون که پیوند مغز استخوان انجام داده اند، عفونت CMV خطر مرگ را افزایش می دهد.  با این حال، فعال شدن مجدد این ویروس بعد از عمل پیوند به سرعت تشخیص داده شده و به راحتی با داروهای ضد ویروس تحت درمان قرار می گیرد.

دکتر تایرا می گوید: ” مرگ ناشی از فعال شدن مجدد کنترل نشده CMV در این مطالعه نزدیک به صفر می باشد، بنابراین فعالیت دوباره کنترل نشده CMV علت کاهش نرخ بقا پس از پیوند نیست و ارتباط بین این ویروس شایع و افزایش خطر مرگ هنوز بعنوان یک راز زیستی باقی مانده است.”

احتمال دیگری که وجود دارد این است که، ویروس CMV توانایی سیستم ایمنی بدن بیماران پیوند انجام داده را در مقابل انواع دیگر عفونت ها کاهش می دهد. این موضوع از این واقعیت نشات می گیرد که نرخ مرگ و میر ناشی ار عفونت های غیر از CMV در بیماران آلوده به CMVو افراد اهداء کننده بیشتر می باشد.

گام بعدی محققان، بررسی این است که آیا نسل بعدی درمان های ضد ویروس CMV می تواند هم از فعال شدن مجدد ویروس و هم تضعیف سیستم ایمنی بدن بیمار در مقابل انواع دیگر عفونت ها در حضور عفونت CMV جلوگیری کند.

در ادامه دکتر تایرا می افزاید: ” ویروس CMV تاثیر پیچیده ای در نتیجه عمل پیوند مغز استخوان بیماران دارد و هر ساله بیش از ۳۰۰۰۰ بیمار در سراسر جهان این عمل را انجام می دهند. بنابراین درک بهتر نقش سیتومگالوویروس (CMV) پس از پیوند مغز استخوان و بررسی شانس موفقیت آن برای تحقیقات آینده بسیار حائز اهمیت می باشد. چراکه کمک می کند برای هر بیمار خاص اهداء کننده مناسبی انتخاب شود.”

پیوند مغز استخوان

پیوند مغز استخوان به عنوان یک  روش درمانی در بیماران مبتلا به لوسمی زمانی که درمان های دیگر شکست خورده باشد، استفاده می شود.  این روش شامل تزریق خون دارای سلول های بنیادی سالم از مغز استخوان اهداء کننده سازگار  است که اجازه می دهد سلول های خون سالم و خوب تکثیر شده و جایگزین سلول های بیمار شود و در نتیجه سیستم ایمنی برای مبارزه با این بیماری و جلوگیری از عفونت مجددا شروع به فعالیت کند.

مترجم: مهسا امام پور

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

Translate »